Falcon Classic 90 Gas/Elektro blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Falcon Classic 90 Gas/Elektro blauw op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Falcon elan 08-04-2017

Groot fornuis

De grote en indeling ovens is perfect.
Prijs is hoog kwaliteit knoppen en handvaten zeer laag. Verchroomde laag gaat snel eraf door de hitte van de oven. Voor deze prijsklasse betere kwaliteit verwacht.

Yolande van der Scheer 12-04-2014

De bovenkant van mijn Falcon Classic fornuis (langs de gasbranders) maak ik altijd schoon met een oplossing van allesreiniger of afwasmiddel en water. Daarna neem ik een emmertje met alleen schoon water en wrijf alles na. Zo ontstaan er geen vlekken. Drogen kan eventueel met een theedoek.

Yolande van der Scheer 15-01-2014

Voor ons is de Falcon Classic 90 Gas/Elektro de meest idelale fornuis en zijn vormgeving past helemaal in onze nostalgische (groene) keuken. Wij hebben voor de kleur zwart gekozen en we gebruiken dit fornuis nu meer dan 2 jaar.
De ovens zijn heel snel op temperatuur. We wokken graag en daarvoor is de wokring ideaal! De (losse)gietijzeren bakplaat plaats je eenvoudig in 2 tellen over 2 gaspitten. Het grillgedeelte is óók ideaal om bv. snel kaas te smelten op gerechten.
Na een kleine poetsbeurt blinkt en glimt het fornuis weer als nieuw!
We krijgen veel positieve reacties!!!
We genieten elke dag weer van ons ons Falcon Fornuis!

oetsie61 26-12-2013

Een geweldig apparaat. De gebruiksaanwijzing zou wat uitgebreider mogen. Maar wat een genot om met je kerstdiner alle mogelijkheden te benutten en zo zonder veel gedoe een mooi diner te verzorgen. Grill gebruik zou uitgebreider beschreven kunnen worden, en ook een lampje in de rechter over was handig geweest.

reluts 24-09-2013

Sinds 6 weken de Classic 90 Deluxe in gebruik en wij moeten zeggen, in één woord geweldig. Geen problemen gehad met de pitten nog met de elektrische aansluiting voor de ovens of de grill wat je nog wel eens leest.
Het koken op de Falcon is een genot, goede controle over de temperatuur en voldoende ruimte voor (grote) pannen, zelfs in combinatie met de wok.
Met name de rechter (hoge) oven wordt door ons met grote regelmaar gebruikt, 5 pizza’s boven elkaar of meerdere ovenschalen met Lasagne, geen enkel probleem.
Het enige minpuntje vinden wij de bijpassende afzuigkap, deze maakt redelijk wat lawaai in onze ogen maar in ons vorige keuken waren wij dan ook een Itho gewend :-)

ejatvi 17-08-2013

We hebben de Falcon Classic 90 nu iets meer dan een maand in gebruik. Vanaf het begin probleemloos gewerkt, en nog geen gekke dingen er mee gehad. Doet wat-ie moet doen en doet dat goed en degelijk. Ziet er bovendien erg mooi uit. Het is een regelrechte blikvanger in de keuken. We hebben er alle vertrouwen in dat we hier jarenlang veel plezier van zullen hebben. In elk geval absoluut geen spijt van de koop. Overigens, de problemen met de gasbranders hebben we niet. Er zijn bij de plaatsing direct enkele dingen uitgewisseld. Dit is een must, omdat we in Nederland ander gas hebben dan in Engeland. Let hier dus op bij de installatie!

JdeV 24-08-2011

Het fornuis doet het prima, wij zijn er erg blij mee. Het schoonmaken is niet veel meer werk als bij een gewoon fornuis: gewoon goed bijhouden! Het probleem met de ontsteking hebben wij ook, voornamelijk bij de wokbrander.

Marja Maria 06-07-2011

Heb het fornuis nu ong. 6 weken. De gaskookplaat bevalt uitstekend, de wokpit werkt naar behoren, de wokrink is erg handig. Geen problemen met het ontsteken van de pitten, zoals ik in andere reviews las. Mijn probleem is het gebruik van de ovens. De hoge smalle heb ik eigenlijk nog niet gebruikt, ik weet niet waarvoor hij handig is. De linkeroven heeft een handig rek aan de deur, met een schaal, maar heeft verder geen bakplaten, dus als je b.v. koekjes wilt bakken kan dat niet. Bovendien heeft hij aan de zijkanten "Cook-and-Clean" platen, en die zijn zo ruw dat ik de roosters er bijna niet in kan schuiven.
De kleine grill boven die oven vind ik wel erg handig, voor het grillen van vlees of vis, of het roosteren van sneden(stok)brood.

Astrid kookgek 11-11-2011

Hallo Marja Maria
Ook ik heb sinds 2 weken een falcon fornuis.
Heb ook het zelfde probleem,dus heb ik vanmiddag gebeld met falcon servies.
Ik kreeg daar een zeer raar antwoord op de vraag,welke oven ik voor wat moest gebruiken en of er misschien een soort kookboek voor is.
Ik vertelde dat ik eigenlijk een leek op dit gebied ben,dus zei die man dat dat het beste was en dat ik dan beter uit was dan iemand die dacht dat ze er veel verstand van had.
En dat ik zelf maar veel moest uitproberen en dat er best wel een aantal cakes in de kliko zouden belanden.
Hier schieten we dus niets mee op.Zelf heb ik in de langwerpige oven 2 cakes gebaken,onder elkaar geplaats zijn beide goed gelukt.
Op de schaal in de grote oven heb ik een ovenschaal gemaakt dus een schaal op de zwarte schaal gezet ging ook prima.Ik heb ook al iets opgewarmd rechtstreeks in de zwarte schaal.
Bij de xenos heb ik een siliconen matje gekocht en op het rooster gelegt,de glimmende kant naar boven en zo croissants gebakken,koekjes kunnen dus ook.
vanmiddag een side gevonden die een bakplaat verkoopt voor de oven 75 euro,die vind ik erg duur,vindt trouwens ook belachelijk dat die niet standaard er bij zit . Ik heb net bij action een uitschuifbaar bakblik gekocht als bakplaat,die ik morgen ga proberen voor ovenfrites, hij kost maar 5.29 van het merk zenker .Dus dit zijn mijn ervaringen tot nu,en hoop dat het nog wel meer wordt zonder al te veel mislukkingen graag hoor ik van U ook tips enzo.

met vriendelijke groeten Astrid

marijke toma 19-11-2008

Wij hebben de falcon classis iets langer als een jaar in onze keuken en hij is alles wat ik ervan verwachte.
Bovenop is hij redelijk ruim, maar grote pannen kan je niet naast elkaar zetten (niet zo handig als je voor een grote groep wilt koken)
De 2 ovens doen het perfect de lange smalle is prima voor piza plaats er zo 4 onder elkaar. De grote oven doet het ookgoed bak bijna dagelijks brood, en kip braden erin gaat ook uitstekend. De gril is perfect voor allerhande vlees te grillen, vis etc (super gezond)
Enigste minpuntje voor mij is de digitale klok en instelfuncties gebruik ik totaal niet en het mistaat op het model(maar dat is ieder zijn eigen smaak)
Ik hoop dat ik lang plezier mag hebben van dit gasfornuis.

paenpa 27-12-2014

Ik heb ook een Classic Deluxe. Een vraagje. Op welke stand zet jij de oven? Op welke hoogte in de oven. Ik zou graag een prachtig brood willen bakken.

TeknoGecko 23-09-2008

In eerste instantie ging het overigens helemaal mis, want de 3-fasen aansluiting stond verkeerd aangegeven in het boekje... waardoor er kortsluiting was ontstaan... en er 2 ventilatoren doorgebrand zijn. Laat dit altijd door een erkend iemand doen....

Gellukkig viel dit binnen de garanatie en binnen een week was er een monteur die alles in orde heeft gemaakt... zelfs een nieuw lampje (wat niet eens in de garantie valt) en een iets grotere spruitstuk op één van de pitjes.

Het verhaal van die ene pit (midden onder) is dat er standaard een iets te klein spruitstuk op zit waardoor er geen vlammetje bij de thermokoppel kan komt... of hij waait uit door de andere vlammen... met als resultaat dat de gastoevoer wordt afgesloten.

Tip! Over de steekvlammen zei de monteur dat je niet persé het gas vol open hoeft te doen bij de ontsteken... en inderdaad... bij half of bijna geen gas floept hij veel sneller en geleidelijker aan.

Mijn ervaring met het fornuis aansich is top! Naast dat het een must voor het oog is (ik heb de royal blue versie) doet hij alles wat hij moet doen.

De indeling van riante wokring rechts en de afneembare grilplaat links zijn ideaal. Dan kun je ten minste nog een andere pan kwijt.

Tot slot vind ik het schoonmaken wel mee vallen.

Ja, ik ben erg tevreden met deze aankoop, want hij is relatief goedkoop voor wat je krijgt.
(Falcon valt onder AGA trouwens)

Renske100 12-01-2008

Wij hebben sinds een maand of vijf dit fornuis en ongeveer dezelfde ervaringen.
Het fornuis is prachtig, maar helaas veel werk om het schoon te maken.
Problemen met de branders hebben we al die tijd al, er is twee keer een monteur bij geweest, maar echt geweldig doen ze het nog niet.
Het is moeilijk om ze aan te krijgen, en je krijgt inderdaad regelmatig een enorme steekvlam om de oren als je niet oppast.
Ook heb ik er één pit bij die onder het koken steeds uitgaat in het begin, zodra hij een tijd blijf branden gaat het wel goed, maar ik heb dus regelmatig het eten niet tegelijk gaar als ik niet in de gaten heb dat de pit weer uit was gegaan.
En één pit wordt erg lelijk, volgens de monteur omdat er iets ingebrand is, maar met mij vorige Atag fornuis had ik dat na vijftien jaar nog niet, dus het lijkt me sterk. Als daar iets inbrandde kon je het vrij makkelijk weer wegpoetsen.
Met de ovens heb ik geen problemen, ik had het alleen bij een fornuis in deze prijsklasse wel handig gevonden als er een goed ovenkookboek bij zat, want het is wel een gepuzzel wat je het beste in welke oven klaar kunt maken, vooral met de kleine grill oven linksboven heb ik eigenlijk geen idee wat ik doen kan.

abatt 10-11-2007

Deze zwarte classic siert onze nostalgische keuken. We zijn er heel blij mee, lekker veel ruimte en alles kan tegelijk, koken, bakken, grillen, wokken, noem maar op. Oven is redelijk snel op temperatuur. Rekje aan de overdeur is ook heel handig.

Toch ook een paar nadelen:
- instelling van oven-tijden en programma's is erg ingewikkeld, je hebt constant het instructieboekje (zeg maar BOEK) nodig.
- aansteken van de gaspitten is niet altijd zonder gevaar: Als ie niet meteen aangaat ontstaat soms opeens een steekvlam (onder je pan of voor je gezicht)
- schoonmaken is en secuur werkje, veel naadjes en randjes.

Uiteindelijk toch een aanrader. Kleur is volgens mij ook het beste. Het is toch een forse aankoop en dan verveelt zwart nooit.